YAMAS EN NIYAMAS
De Yamas en Niyamas zijn dus eigenlijk een soort morele of ethische principes. Ze vormen de basis waarop de Yoga filosofie is gebouwd maar ook de basis voor jezelf om je leven volop en evenwichtig te kunnen leven. De yama's en niyamas zijn de 1e en de 2e stap uit de 8 voudige yogafilosofie van Patanjali, 8 onderdelen die samen het geheel van Yoga vormen. Deze acht onderdelen zijn: yamas, niyamas, asana (lichaamshoudingen), pranayama (ademhalingstechnieken), pratyahara (terugtrekken van de zintuigen), dharana, (concentratie), dhyana (meditatie), samadhi (een-zijn)
De yama’s vormen de eerste stap uit het achtvoudige pad van de yoga. Yama’s zijn de dingen die je niet zou moeten doen: je belooft je te onthouden van geweld, liegen, stelen, mateloosheid en gehechtheid.
De niyama’s vormen de tweede stap uit het achtvoudige pad, het zijn de leefregels die je volgens de Yoga sutra’s zou moeten nastreven. De vijf niyama’s zijn zuiverheid, tevredenheid, discipline, zelfkennis en overgave.
1. Sauca/zuiverheid
Zuiverheid beoefenen ten eerste voor je eigen lichaam, zuiver voedsel en drinken, maar ook zuivere lucht en je lichaam verzorgen hoort hierbij. Zuiverheid in je omgeving, zorg voor een schoon huis zuivere kleding (schoon en natuurlijke stoffen). Zuivere gedachtes en handelingen, zuiver inwat je zegt en uitdraagt. Een gulden regel is: iedere gedachte die rust geeft is een zuivere gedachte, iedere gedachte die dat niet doet en onrust geeft zal ht denken verstoren en daarmee onzuiverder maken.
2. Samtosha/tevredenheid.
Tevreden zijn is vaak gekoppeld aan dat fijne goede gevoelens , omstandigheden en situaties, dingen die goed gaan. Het beoefenen van tevredenheid gaat dan ook vooral over dat je tevreden kunt zijn met omstandigheden en situaties die niet goed gaan.
Dit is een behoorlijke discipline, maar wie haar serieus beoefent zal merken dat er een enorme kracht in ligt verborgen. Wie dit beoefent verwerft het 'hoogse geluk' staat in de sutra's van Patanjali.
Bij het beoefenen van tevredenheid komt het vooral aan op de houding die we aannemen ten aanzien van situaties, personen, pijnen, omstandigheden etc.
Een voorbeeld:
Stel er blaast een keiharde gure wind. Dat is niet aangenaam. Pijnlijk zou je misschien kunnen zeggen. Twee personen staan in die wind. De één wordt vreselijk onrustig en zegt`; "Wat vreselijk zeg, die ellendige wind altijd, houdt het nu nooit eens op?". Die persoon en moppert en klaagt, vecht ertegen en heeft er heel veel last van; deze persoon is ontevreden.
De ander zegt: "Er waait een gure ijskoude wind. Nee, prettig is het zeker niet, maar wat valt er aan te doen? Het is nou eenmaal zo." Deze persoon accepteert de onaangename situatie en is rustig van binnen, verzet zich niet.
De eerste persoon. heeft extra veel pijn in de onaangename situatie.
De tweede persoon accepteert het gegeven en en het bijzondere mechanisme vindt dan plaats dat de ervaring van pijn dan verdwijnt.
Dat is Samtosha ,tevredenheid.
Aanvaarding.
Het komt aan op onze houding tav de buitenwereld. Die houding kun je bewust veranderen zegt Pantanjali. Je kunt bewust stoppen met je te beklagen over van alles en iedereen.
In de plaats daarvan kan je je oefenen in het aanvaarden van situaties zoals ze zijn in de wetenschap dat de wereld en natuur zowel yin als yang is, ups en downs kent. Het leven is niet alleen maar gelukzaligheid, groei en bloeil Het kent ook verlies, verdriet, verval en dood. Dit zal altijd doorgaan en telkens zal er ook weer balans komen, rustmomenten etc. Aanvaarden is een satvische, wijze, kalme houding en aanvaarden schenkt tevredenheid. Maar het betekent niet dat je niet meer mag handelen. Verander wat je veranderen kunt en aanvaarde wat niet verandere kan worden. Anders leidt dit tot gelatenheid. En gelatenheid is iets anders dan aanvaarding. Gelatenheid is een noodgedwongen je-erbij-neerleggen, terwijl je van binnen nog ontevreden blijft of wrok koestert.
De Yamas en Niyamas zijn dus eigenlijk een soort morele of ethische principes. Ze vormen de basis waarop de Yoga filosofie is gebouwd maar ook de basis voor jezelf om je leven volop en evenwichtig te kunnen leven. De yama's en niyamas zijn de 1e en de 2e stap uit de 8 voudige yogafilosofie van Patanjali, 8 onderdelen die samen het geheel van Yoga vormen. Deze acht onderdelen zijn: yamas, niyamas, asana (lichaamshoudingen), pranayama (ademhalingstechnieken), pratyahara (terugtrekken van de zintuigen), dharana, (concentratie), dhyana (meditatie), samadhi (een-zijn)
De yama’s vormen de eerste stap uit het achtvoudige pad van de yoga. Yama’s zijn de dingen die je niet zou moeten doen: je belooft je te onthouden van geweld, liegen, stelen, mateloosheid en gehechtheid.
De niyama’s vormen de tweede stap uit het achtvoudige pad, het zijn de leefregels die je volgens de Yoga sutra’s zou moeten nastreven. De vijf niyama’s zijn zuiverheid, tevredenheid, discipline, zelfkennis en overgave.
1. Sauca/zuiverheid
Zuiverheid beoefenen ten eerste voor je eigen lichaam, zuiver voedsel en drinken, maar ook zuivere lucht en je lichaam verzorgen hoort hierbij. Zuiverheid in je omgeving, zorg voor een schoon huis zuivere kleding (schoon en natuurlijke stoffen). Zuivere gedachtes en handelingen, zuiver inwat je zegt en uitdraagt. Een gulden regel is: iedere gedachte die rust geeft is een zuivere gedachte, iedere gedachte die dat niet doet en onrust geeft zal ht denken verstoren en daarmee onzuiverder maken.
2. Samtosha/tevredenheid.
Tevreden zijn is vaak gekoppeld aan dat fijne goede gevoelens , omstandigheden en situaties, dingen die goed gaan. Het beoefenen van tevredenheid gaat dan ook vooral over dat je tevreden kunt zijn met omstandigheden en situaties die niet goed gaan.
Dit is een behoorlijke discipline, maar wie haar serieus beoefent zal merken dat er een enorme kracht in ligt verborgen. Wie dit beoefent verwerft het 'hoogse geluk' staat in de sutra's van Patanjali.
Bij het beoefenen van tevredenheid komt het vooral aan op de houding die we aannemen ten aanzien van situaties, personen, pijnen, omstandigheden etc.
Een voorbeeld:
Stel er blaast een keiharde gure wind. Dat is niet aangenaam. Pijnlijk zou je misschien kunnen zeggen. Twee personen staan in die wind. De één wordt vreselijk onrustig en zegt`; "Wat vreselijk zeg, die ellendige wind altijd, houdt het nu nooit eens op?". Die persoon en moppert en klaagt, vecht ertegen en heeft er heel veel last van; deze persoon is ontevreden.
De ander zegt: "Er waait een gure ijskoude wind. Nee, prettig is het zeker niet, maar wat valt er aan te doen? Het is nou eenmaal zo." Deze persoon accepteert de onaangename situatie en is rustig van binnen, verzet zich niet.
De eerste persoon. heeft extra veel pijn in de onaangename situatie.
De tweede persoon accepteert het gegeven en en het bijzondere mechanisme vindt dan plaats dat de ervaring van pijn dan verdwijnt.
Dat is Samtosha ,tevredenheid.
Aanvaarding.
Het komt aan op onze houding tav de buitenwereld. Die houding kun je bewust veranderen zegt Pantanjali. Je kunt bewust stoppen met je te beklagen over van alles en iedereen.
In de plaats daarvan kan je je oefenen in het aanvaarden van situaties zoals ze zijn in de wetenschap dat de wereld en natuur zowel yin als yang is, ups en downs kent. Het leven is niet alleen maar gelukzaligheid, groei en bloeil Het kent ook verlies, verdriet, verval en dood. Dit zal altijd doorgaan en telkens zal er ook weer balans komen, rustmomenten etc. Aanvaarden is een satvische, wijze, kalme houding en aanvaarden schenkt tevredenheid. Maar het betekent niet dat je niet meer mag handelen. Verander wat je veranderen kunt en aanvaarde wat niet verandere kan worden. Anders leidt dit tot gelatenheid. En gelatenheid is iets anders dan aanvaarding. Gelatenheid is een noodgedwongen je-erbij-neerleggen, terwijl je van binnen nog ontevreden blijft of wrok koestert.